het is goed geweest...... - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Anneke Eerkes - WaarBenJij.nu het is goed geweest...... - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Anneke Eerkes - WaarBenJij.nu

het is goed geweest......

Blijf op de hoogte en volg Anneke

01 November 2012 | Nederland, Meppel

hallo allemaal,

zo onopvallend - voor de leiding tenminste ! - als ik de afgelopen (bijna) 4 week in Amazing Grace heb rondgelopen zo onopvallend ben ik vanmiddag ook weer vertrokken. Van de kinderen had ik vanmorgen al afscheid genomen, had nog wat lekkers voor ze meegenomen en heb ze stuk voor stuk nog even geknuffeld ! Tijdens het middageten leek het net als anders en na het eten zijn ze ook gewoon gaan slapen in de creche. En toen ik werd opgehaald sliepen ze allemaal nog en heb ik nog even goed rondgekeken naar al die lieve slapende koppies !!! Blij dat ze me niet zagen huilen en dat ze me niet uitzwaaiden........ als ze wakker worden is alles weer gewoon. Geen " he you, mlungu" of " Anneken" , maar hun eigen vertrouwde leiding! Daar moeten ze het tenslotte de hele tijd mee doen, dat is hun leven.En ik ga naar huis met een heleboel fijne herinneringen en ervaringen die soms minder leuk zijn , maar die horen er ook bij ! Ik hoop dat de kinderen gelukkig worden......!!!
De afgelopen week was weer heftig af en toe: een kind dat 's morgens om 5.15 uur schijnbaar al zoiets verkeerds heeft gedaan dat de leiding hem de huid volscheldt en vervolgens een pak slaag geeft ! --- goedemorgen, een nare situatie om wakker van te worden ! En zo hebben de kinderen nog veel vaker gekrijst van pijn en ellende. En straft de leiding hen niet dan doen de oudere kinderen dat wel. Want als je kind bent werkt het als volgt hier: als je klein bent krijg je alle klappen en als je groter bent sla je die kinderen die kleiner zijn dan jij ! En zo houden ze elkaar bezig. Complimenten geven is er helaas niet bij, alleen maar negatieve aandacht en dan vraag ik me toch af of dat evenwichtige mensen gaan worden. Maar ook dat zal ik wel teveel met "Westerse ogen " bekijken.
Deze week ben ik ook regelmatig boos geweest op een kind. Zo mochten jongens niet in een drinkbeker of in speelgoed plassen, mocht een meisje niet iemand keihard in de buik schoppen, mochten ze elkaars etensbord niet leegkapen, mochten ze elkaar niet aftuigen om niks----kortom toen was ik de boze Anneken ; maar eerlijk gezegd lachen ze erom en werkt een berisping geven schijnbaar alleen als het gepaard gaat met een fikse klap ! En ik moet eerlijk toegeven, 3 kinderen hebben na ettelijke berispingen dan toch een tik op hun billen gehad--- en ja, toen werkte het!
Wat een gedoe hier. En dat alles bij elkaar en het feit dat ik door de leiding compleet genegeerd werd de afgelopen (bijna) 4 week zorgde ervoor dat ik de hele termijn niet heb afgemaakt. Ik zou morgen pas opgehaald worden maar ik was het zo zat dat ik een dag eerder ben vertrokken. Aan de ene kant voelt het als falen maar dat is dan maar zo ! Ik zit nu weer gezellig in het guesthouse van de organisatie , een dagje bijkomen en dan NAAR HUIS !!! Vrijdagavond vlieg ik terug.
En ook al is het hier absoluut niet warm meer en vinden de Afrikanen het gewoon koud, ik verheug me op de Hollandse herfst !
Iedereen het beste toegewenst en tot gauw, ergens in ons eigen kikkerlandje !
lieve groetjes, Anneke.

  • 01 November 2012 - 18:31

    Hennie Westerhuis:

    Hoi Anneke,

    Ik heb weer je avontuur gelezen,goed gedaan.!
    Een goede vlucht gewenst.

    Groetjes Hennie Westerhuis.

  • 01 November 2012 - 19:06

    Jeanet :

    Hoi Anneke de afrikaan,

    woowh, wist niet dat je nu een site bij hield..
    hoorde het vandaag van een collega van je.
    Dus ben ik gelijk wezen kijken en lezen nu.

    Ik schrik best wel van je verhalen,,
    ik denk dat je het zo anders had voor gesteld...

    Maar toch ben je wel weer heel veel ervaringen rijker.
    Hopelijk heb je een goede reis terug,
    en zie ik je nog een maandje @ RO. (aangezien ik dan met verlof thuis zit)

    Anneke,
    tot snel!

    Groetjes uit Staphorst! ;)

  • 02 November 2012 - 16:08

    Marleen:

    Lieve mam,

    Het zit er op. Jammer dat het niet helemaal de ervaring was die je had gehoopt. Het verschil tussen hier en daar is ook zo groot, daarin iets veranderen is moeilijk, misschien wel bijna onmogelijk.
    Maar hopelijk nemen de kinderen iets mee van jouw aanpak. Misschien hebben ze geleerd dat liefde krijgen en geven veel meer doet, dan een pak slaag. Laten we dat hopen..

    En falen is natuurlijk dikke bullshit. Je bent daar bijna 4 weken geweest, plus de rest een paar jaar terug. Dus dat je nu een dag eerder weg gaat is echt geen falen. Je hebt je best gedaan daar en dat je dan nu een dagje neemt om te ontspannen en bij te komen, is dan meer dan terecht.

    Fijne reis terug, en ik zie je morgen!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

Ik ga weer terug naar Afrika! Dit keer voor 4 weken. Ik ga weer in hetzelfde weeshuis werken.

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 252
Totaal aantal bezoekers 21241

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 03 November 2012

Deel 2 Zuid-Afrika

Landen bezocht: