in de bewoonde wereld - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Anneke Eerkes - WaarBenJij.nu in de bewoonde wereld - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Anneke Eerkes - WaarBenJij.nu

in de bewoonde wereld

Blijf op de hoogte en volg Anneke

20 Oktober 2012 | Nederland, Meppel

goedemorgen allemaal,

vanuit de bewoonde wereld - een groot "westers" winkelcentrum ergens in Soweto (het goede gedeelte !) kan ik het echt een GOEDEmorgen vinden. Even heerlijk tussen de mensen, in een gebied waar ik vrij kan rondlopen en me niet opgesloten weet achter een groot hek-- dat voelt goed !
Had ik gisteravond nog een beetje een spannend gevoel van " morgen helemaal alleen op pad in het "enge" Soweto, durf ik dat wel ?" ; dat gevoel was vanmorgen toen ik de poort uitliep direct voorbij. Een kwartier langs een drukke autoweg lopen is eigenlijk nog het meest "enge" . Bij de bushalte op het drukke kruispunt (niks veranderd) gevraagd welke bus er naar Southgate Mall ging en voor dat ik het wist zat ik in een afgeladen busje onderweg naar het winkelcentrum. En het voelde direct weer "vertrouwd" eigenlijk, ook al ben ik de ENIGSTE bleekscheet die er in de wijde omgeving te bekennen is !! Ik val hier echt wel op maar de mensen kijken nauwelijks vreemd naar me, ze groeten - zoals overal- heel vriendelijk !!!
Eerst gewoon een westers bakje koffie gedronken en nu op internet. Een stukje op de site en contact met het thuisfront !!! En dan winkels kijken en misschien nog wat inkopen doen.
De helft van m'n Soweto-avontuur zit er alweer op. De tijd gaat toch wel snel voorbij. Alleen de avonden zijn erg stil en saai ! Alleen last van mezelf en dat gevoel ken ik nu inmiddels wel !!De omgang met de kinderen is nog steeds leuk ook al gebeurt er eigenlijk gewoon " niks bijzonders". Ik ben aanwezig en geef ze aandacht--- hoe simpel kan het zijn !! Gisteravond nog zat ik in de schemering voor m'n kamerdeur en hingen er een aantal kinderen om me heen. Een meisje liep op het veld en huilde hartverscheurend, alsof ze gevild werd ! Maar hoe hard ze ook krijste , de Afrikanen liepen haar gewoon voorbij en negeerden haar volkomen. Ik heb dat een poosje aangezien en riep toen haar naam. Ze kwam "theatraal" strompelend naar me toelopen en ik bekeek haar voet : een schaafplek ! Dat kan pijnlijk zijn, maar zo erg ??? Ik heb een pot zalf opgehaald uit m'n kamer en dat erop gesmeerd, haar een kus gegeven en even geknuffeld. Alle pijn was direct voorbij. Je had dat koppie moeten zien !!!! Een lik Oerhollandse uierzalf, een oerhollandse kus en knuffel en het doet wonderen---- hoe simpel kan het leven soms zijn !!! Een kwartier lang zat me heel dicht tegen me aan....echte vrienden !
Moe word ik hier dus niet ; dat wordt weer erg wennen als ik op m'n fiets boodschappen ga doen of mag gaan werken in Reggersoord !! En eerlijk gezegd heb ik daar toch ook echt weer zin in !!! Hoe leuk de kinderen ook zijn en hoe fijn het is om in Afrika te zijn, gewoon het leven leven in Meppel is het allerleukst ! Oost west, thuis best !!!! Maar zoals een Afrikaan me deze weken zei: " sometimes it's good to be away from your comfortzone!" en ik denk dat ze gelijk heeft !!! Ik besef heel goed dat ik een verwende Westerse ben.......
Lieve allemaal, een fijn weekend toegewenst en het allerbeste !!
Groetjes Anneke/ Busi.


  • 20 Oktober 2012 - 22:33

    Henniewesterhuis:

    Hoi Anneke,

    Even een berichtje uit Meppel,het is nu herfstvakantie,het weer is prima,te warm voor de tijd van het jaar.
    Ik merk dat je het naar je zin hebt,maar ook wel weer naar je gezinnetje verlangt,en naar je leven hier.
    Ik heb sinds 27 augustus een kleindochter gekregen,ze heet Saar,dit is heel byzonder,we genieten van haar.

    Groetjes Hennie.


  • 21 Oktober 2012 - 11:12

    Agnes:

    Hoi Anneke,

    Hier even een berichtje vanuit Reggersoord!
    We missen je wel maar vinden het mooi om te lezen dat het je daar weer goed bevalt.
    Wat leuk om te zien/lezen dat je Busi ook weer hebt gevonden!

    groetjes Ronkje,Klaasje,Nieneke,Ester,Agnes

  • 21 Oktober 2012 - 12:48

    Rika Buist:

    Lieve Anneke,

    Leuk om je verhaal te lezen.
    Spannend om zo alleen op stap te gaan.
    Wij staan op een camping bij de Punt.
    Gisteren bij Pa geweest.
    Maandag gaat Moeder weer terug naar huis.
    Wij gaan dinsdagmiddag de kleden van Anja bekijken samen met Pa Cor Geale misschien Roelf Maroin Piet en Jannie.

    Liefs Dick en Rika.

  • 22 Oktober 2012 - 10:20

    Annelies:

    Hoi Anneke,
    Met veel plezier je berichtje gelezen,wat een avontuur!!dat doe je toch maar weer.Enne het gaat niet om die lik uienzalf, maar om die knuffel en van wie ze die krijgt. Zo'n kind voelt daar echte liefde doorheen en daar zijn geen zalfjes voor!!!Geniet nog van de tijd dat je daar bent, tot snel( voor een bakkie?) in Meppel.

    groetjes Annelies

  • 23 Oktober 2012 - 17:40

    Gea:

    Ha Anneke,

    Via een omweg ben ik toch aan de site gekomen en kon ik alle verhaaltjes toch lezen!
    Wat gaaf dat je weer terug bent gegaan naar het warme land bij `jouw` kindjes!
    Jammer dat ze niets hebben gedaan met jullie goed bedoelde adviezen, maar dat zal niet zo snel veranderen denk ik. Nog een week en dan zit je tijd er weer op?

    Vanuit Harderwijk wens ik je het allerbeste toe en nog een heel fijn verblijf daar!!!

    Groetjes Gea je weet wel

  • 25 Oktober 2012 - 23:33

    Liesbeth:

    Lieve mama!
    Leuk verhaal weer!
    Wat een sneu verhaal van dat meisje die genegeerd werd... gelukkig kon ze bij jou terecht voor een dikke knuffel en wat liefde!
    Nog een weekje en dan kom je weer thuis. Heb zin om je weer te zien!
    Tot op schiphol!
    Dikke kus Lies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

Ik ga weer terug naar Afrika! Dit keer voor 4 weken. Ik ga weer in hetzelfde weeshuis werken.

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 302
Totaal aantal bezoekers 21242

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 03 November 2012

Deel 2 Zuid-Afrika

Landen bezocht: