nog een paar dagen te gaan - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Anneke Eerkes - WaarBenJij.nu nog een paar dagen te gaan - Reisverslag uit Meppel, Nederland van Anneke Eerkes - WaarBenJij.nu

nog een paar dagen te gaan

Blijf op de hoogte en volg Anneke

27 Oktober 2012 | Nederland, Meppel

hallo allemaal,

wat weer leuk om reacties uit Nederland te lezen, bedankt ! Dat is alsof al die duizenden kilometers afstand er niet meer zijn.
'k Ben vanmorgen weer op stap gegaan naar de bewoonde wereld en heb waarempel al zo'n 10 "bleekscheten" gezien hier in het winkelcentrum.
Heb weer een "bewogen" week achter de rug met vele ups en downs.De kinderen zijn/blijven leuk maar soms zijn het duveltjes, net als bij ons in Nederland ! En dan zijn ze zeer uitgekookt, hoe klein ze ook zijn! Afgelopen woensdag waren juf en ik met de 16 kinderen in de creche aanwezig toen juf werd weggeroepen voor een "meeting". (Daar zijn ze gek op hier !) Hoe ze dat doen als er geen vrijwilliger is, weet ik niet maar nu lieten ze mij alleen achter met al dat grut. En dat heb ik geweten: de kinderen dachten :" die Mlungu (= blanke, geloof ik ) kan ons niks maken en slaan doet ze ons niet dus nemen wij onze kansen waar vanaf nu!" En dat deden ze--- ze gingen alles overhoop halen/ overal mee gooien want dat is leuker dan gewoon spelen/ niet naar de wc om te plassen maar gewoon buiten in het gras/ de urine in de po gebruiken om het schoolbord mee schoon te maken of om proberen bellen mee te blazen/ elkaar de hersens inslaan/ schoppen/ schreeuwen en gillen en wat dan ook.......!!!!Je kunt het zo gek niet bedenken. Echt een ZOOTJE ONGEREGELD. En wat ik ook zei en wie ik ook bij de arm pakte om 'm te corrigeren , het hielp niks !!!
Na zo'n 15 minuten "optreden" dacht ik bij mezelf: zoek het ook maar uit ! Ik ga rustig op een stoel zitten , besteed aandacht aan die 6 kinderen die gewoon rustig en lief zijn en voor de rest mogen de andere 10 hun gang gaan--- mij krijg je niet gek !!!!
Zo gedacht ,zo gedaan. Maar ik kan wel zeggen dat het LANGE uren waren, in totaal 2,5 uur voordat juf eindelijk terug kwam !! Ik zou willen dat er een film van was gemaakt, het was vast een ontiegelijk stom gezicht om mij daar PASSIEF te zien zitten rondkijken in die totale chaos met 6 rustige en 10 losgeslagen kinderen om me heen !!! Toen juf binnenkwam kookte ik helemaal en ben ik direct weggegaan. Tijd voor een kop koffie en naar buiten om af te koelen ! Toen kort daarna de bel ging voor het middageten ben ik - inwendig nog kokend van woede !- naar binnen gegaan en heb gedaan wat er van me verwacht werd maar daarna heb ik me een paar uur niet meer laten zien. En als iemand toen uit gewoonte had gevraagd "hai mam, how are you?" dan had diegene een grote bak "shit" aan woorden over zich heen gekregen, zo WOEST was ik !!!
Maar ach, ook dit heeft zo z'n nut: de knop ging om en ik weet dat ik de kinderen ga missen maar naar dit klotesysteem ga ik niet meer terug !!! Elk nadeel heb z'n voordeel, zal ik maar zeggen !!
Voor de kinderen zou ik het allemaal willen veranderen maar dat gaat niet lukken. En misschien bekijk ik het allemaal teveel met " westerse ogen" ...... de kinderen weten niet beter dan dat ze om het minste een klap krijgen of een scheldkanonade !! Op hun manier zijn ze nog tevreden ook. Gelukkig ?? 'k Weet het niet, hoop van wel !!!
De dag daarna was er gelukkig een fijne dag: er kwam een schoolklas met pubers van zo'n 15/16 jaar uit Johannesburg op bezoek. Ze wilden eens kijken hoe het er aan toe ging in een weeshuis met als doel dan zelf wat meer tevreden en dankbaar te zijn met hun eigen leven, zoals een meisje mij vertelde. En dat lukte goed. Onze kinderen gedroegen zich voorbeeldig en genoten van alle extra aandacht !!!! Engeltjes waren het op dat moment...... Vooral Jacob, een jochie van 6 maanden (als 6 dagen oude baby gevonden op een vuilnisbelt !!) , veroverde de harten van menig scholiere--- ze wilden hem allemaal wel adopteren !! Het was echt een fijne ochtend en het zakje snoep en het knuffeldier maakten het feest compleet !
En zo gaat het op en neer met de ervaringen hier.Positief en negatief wisselen elkaar voortdurend af. Nog maar 6 dagen in Amazing Grace en dan ga ik naar huis met een heleboel verhalen en een heleboel kinderen in m'n hart en gedachten erbij !! (nu komen de tranen er dan toch bij.....).
Het is goed. Ik ga nog een week (vooral !) genieten en vlieg a.s vrijdag terug richting Nederland. Herfst , ik verheug me erop !!
Iedereen het allerbeste toegewenst en bedankt voor jullie "luisterend oor" !!
Lieve groetjes, Anneke.

  • 27 Oktober 2012 - 13:07

    Annemargreet:

    Hoi Anneke

    Wat een verhalen heb je allemaal weer en ik kan me best voorstellen dat het je enorm veel moeite kost om weer afscheid te nemen.
    Maar in Nederland is het op dit moment erg koud.
    En op RO gaat ook alles zijn gangetje wel.
    Zeg ik heb je rooster al bij me maar ik zal zorgen dat hij van de week bij Cor komt.

    Groetjes Annemargreet

  • 28 Oktober 2012 - 09:54

    Hennie Westerhuis:

    Hoi Anneke,
    Weer je verhaal van je avontuur met plezier gelezen.
    ik heb Niet veel tijd omdat mijn kleindochter Saar er is,ik ben morgen jarig.
    Goede reis terug, en geniet nog even.
    We hebben hier vorst.

    Groetjes Hennie.

  • 28 Oktober 2012 - 13:18

    Zwaantje Bossen.:

    Hoi Anneke.
    Even een reactie, Wat maak je weer wat mee daar, lees het met plezier maar ook met ontzetting.
    Wat is het in nederland dan toch goed geregeld.
    Wij zijn nu 3 weken terug van weer een reis door Zuid Afrika,we hebben er van genoten maar hebben ook de armoede gezien.
    We hebben een ziekenhuis bezocht ,ze lagen er met 40 mensen op een zaal.Op verloskunde waren ze muurtjes aan het metselen terwijul er bevallingen aan de gang waren. tja wat zal je ervan zeggne.
    Ook hebben we een kerkdienst bezocht,van die intensie van de mensen kunnen we nog wat leren.
    En zo hadden we weer een prachtige reis.
    Ik wens je nog een mooie week sterkte plezier en een beetje heimwee als je weer thuis bent.
    Groet Zwaantje.

  • 28 Oktober 2012 - 16:33

    Marja Van Der Krieke:

    Hallo Anneke,

    Wat weer een belevenissen:het zal je wel weer zwaar vallenom afscheid te nemen.Maar je hebt weer een maand kunnen genieten van de Afrikaanse sferen.In het kindertehuis zal denk ik ook de komende tijd weinig veranderen;niet eerder dan de vaste leiding met '"pensioen"" gaat!Daar moet je je maar bij neerleggen denk ik!
    Geniet er nog van de laatste paar dagen.Ik hoop dat Cor je op Schiphol op staat te wachten met 2 paar geitewollen sokken in zijn hand .
    Het is hier behoorlijk koud[InTwente -10 graden aan de grond]Je kunt hier straks nog fijn genieten van alle herfstkleuren en de schaatsen kunnen bijna weer uit het vet.
    Lieve Anneke we wensen jouw een prettige terugreis en tot gauw in Meppelcity.

    groetjes,Hans,Marja en kids









  • 28 Oktober 2012 - 21:15

    Meyn & Lies:

    Leuk verhaal weer mam!@
    Typisch Afrikaans, dat ze gewoon weggaan en jou alleen met de kinderen achterlaten. Waarschijnlijk doen ze dat ook als er geen vrijwilligers zijn hoor, kan allemaal daar!
    Geniet nog van je laatste dagen en we zien je gauw!
    Dikke knuffel Meyndert & Liesbeth

  • 29 Oktober 2012 - 16:39

    Jannie :

    Wat een belevenissen Hoop dat je deze week nog even leuke momenten gaat beleven !!
    Een hele goede reis terug En tot ziens ,hartelijke groetjes Piet en Jannie

  • 29 Oktober 2012 - 19:41

    Rika :

    Hoi Anneke,

    Wat een verslag zeg. Zo te horen ben je ook wel blij om terug te gaan naar je eigen lievertjes. Nog leuke dagen en een goede reis.

    Groetjes Dick en Rika.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anneke

Ik ga weer terug naar Afrika! Dit keer voor 4 weken. Ik ga weer in hetzelfde weeshuis werken.

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 269
Totaal aantal bezoekers 21244

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 03 November 2012

Deel 2 Zuid-Afrika

Landen bezocht: