op de werkplek - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Anneke Eerkes - WaarBenJij.nu op de werkplek - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Anneke Eerkes - WaarBenJij.nu

op de werkplek

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

11 September 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal, wat leuk om al de reacties te lezen-- bedankt!Hoop dat het met jullie net zo goed gaat als met mij.Nog steeds zonnig weer al komt er nu wel bewolking en verwachten ze de eerste regen sinds 3 maanden!! Alles is erg dor en droog hier dus regen is meer dan welkom. Ben sinds vrijdagmorgen 8.15 uur in het kindertehuis Amazing Grace. De plannen waren weer veranderd en samen met de 2 anderen meiden ben ik nu niet in Soweto maar in een kindertehuis ergens in de rimboe (plaatsnaam weet ik niet eens), toch achter hoge hekken. Over het kindertehuis zal ik nog wel veel vertellen de komende weken daar zeg ik nu niet veel meer over dan dat ik nu al armen tekort kom om iedereen te knuffelen. Er zijn 35 kinderen van 1 t/m 7 jaar en 35 van 8 t/m 18 hier. Ze krijgen 3x daags eten, worden gewassen en hebben schone kleren en een bed maar dan houd het ongeveer wel op. De leiding werkt/woont op het terrein en is dus 24 uur met de kinderen bezig en dat is teveel van het goede: ze zijn totaal niet gemotiveerd om ook maar iets anders met de kinderen te doen dan de basiszorg. Ze zitten erbij en smsen wat. De kinderen genoten gisteren al volop van onze aandacht, knuffels, spelletjes en hangen als apen om je heen !!! En je smelt als je al die donkere koppies ziet.....super.
Donderdag zijn we naar een dorp gereden , ergens in de rimboe, waar een soort openlucht museum was en het was daar net zo toeristisch als bijv. Volendam of Giethoorn maar dan op z'n Afrikaans. Je zag er van alles over de oorspronkelijke stammen van Afrika en dat was weliswaar toeristisch maar toch ook leuk !Ik heb zelfs worm gegeten (bah, het idee alleen al--uitgespuugd dus!) en ook krokodillevlees en struisvogelvlees !!! Doe 's gek....
De busreizen rondom Joburg zijn ook leuk, zo zie je wat meer van de omgeving en wat opvalt is dat hier gewerkt wordt volgens het principe: zoveeeel mogelijk mensen doen het werk ! In de winkels zitten ze rustig te niksen achter de kassa, soms 3 tegelijk--- eentje zat zelfs achterin de winkel te slapen op z'n stoel. Bij wegwerkzaamheden wordt er ook veel doelloos rondgelopen, lijkt het. Ditzelfde principe zou voor Reggersoord wel goed zijn!! Maar ik ben bang dat de lonen hier in Afrika ook stukken lager zijn dan bij ons!! Ze hebben in ieder geval een baan.En de mensen hier zijn allemaal supervriendelijk , dat valt wel op.
Vrijdag ging de groep dus uitelkaar en ging iedereen naar z'n eigen project. Vanmorgen met de anderen meiden in een busje naar een groot winkelcentrum gereden om inkopen te doen (eten voor een week)en om te mailen.Ik weet niet of ik binnenkort de gelegenheid om een stukje te schrijven, anders meld ik me in een vrij weekend weer.Iedereen de beste wensen en tot horens ! Maak er wat van!
Lieve groetjes Anneke.

  • 11 September 2010 - 11:01

    Sylvia:

    Ooh Anneke wat heerlijk hoe je schrijft weer !

    Jah doe eens gek , krokodillenvlees smaakt t een beetje ? haha


  • 11 September 2010 - 12:40

    Marleen:

    He lieve mam!
    Net je mailtje ook gelezen!
    Wat fijn om te lezen dat je het naar je zin hebt !
    Ik zit nu in de auto, dus lastig reageren met mn telefoon!
    Ik mail je snel!

    Liefs!

  • 11 September 2010 - 16:43

    Marja:

    Beste Anneke.

    Dus je weet niet meer waar je woont!
    Ik vind het niet erg dat je wormen eet en krokodillen,maar blijf van de olifanten en giraffen af.!
    Mocht het zover komen,doe dan een mail.
    Dan moet ik maar een "groninger" worst opsturen.
    Fijn meid dat de kindertjes zo blij met
    jouw zijn.Jammer dat de mensen daar zo weinig gemotiveerd zijn om te werken!
    In Meppel is het rustig en op de afdeling gaat het ook zo zijn gangetje.Bedankt voor jouw duidelijke verhalen.
    Misschien een idee om er later een boek over te schrijven,ergens moet toch een uitgever zijn die dit uit wil geven!
    Je kent Greetje van Gelder toch nog wel(avondhoofd)die heeft pas geleden ook een boek uitgebracht;en dat is nu al uitverkocht.Dus je weet het maar nooit.
    Succes met alles wat je doet.
    groetjes,Marja

  • 11 September 2010 - 19:51

    Annemargreet:

    Hoi Anneke

    Wat een ervaringen joh,wormen eten en krokodillenvlees.
    Ja je kunt daar eens gek doen zonder dat je opvalt.
    Maar wat weer een verhaal,wij hadden het ook redelijk rustig vandaag hoor.Maar Jah je weet dat is lang niet altijd het geval.
    Collega's van andere afdelingen vroegen ook al of je weg was,er word dus in heel Reggersoord met je mee geleeft.

    Gr Annemargreet

  • 12 September 2010 - 07:29

    Henny:

    Hallo Anneke

    Wat fijn dat je goed bent aangekomen. Ja z'n reis is altijd lang en vermoeiend!
    Ook fijn om te lezen dat je eerste indruk goed zijn.
    Heerlijke verslagen om te lezen.
    ik wens je veel plezier en vooral geniet ervan.

    groet Henny

  • 12 September 2010 - 09:38

    Anja:

    hoi An,
    Zit de wurmsmaak nog in je mond? Bah, wat smerig! De hutspot is dus ver weg, begrijp ik.

    Liefs mij, anja

  • 12 September 2010 - 18:51

    Meyn En Lies:

    Dag lieve mams!
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt. Je verhalen over Afrika klinken bekend, zoals het niks doen, hangen en slapen op stoelen. Knuffel jij ze dan maar extra veel!!
    Met ons alles prima, we zijn net terug van een weekendje Amsterdam: was leuk!
    Geniet van alles en pas goed jezelf!
    Ps: hoe is het met je darmen hihi?!
    Veel liefs van ons!

  • 13 September 2010 - 12:31

    Anja.k.:

    Hallo Anneke,
    Wat fijn om te lezen dat alles goed gaat. Leuk om je verslag te lezen. Ik zie het al helemaal voor me hoe je al die kinderen zit te knuffelen, je komt armen te kort. Het geeft je vast een hoop voldoening. Heel veel succes en geniet ervan.

    Groetjes Anja

  • 13 September 2010 - 22:10

    Dineke:

    ik dacht dat je nog eerst op de fiets naar dalfsen zou komen maar je bent al weg! goed van je hoor; ik wens je honderd armen...liefs dineke

  • 18 September 2010 - 15:57

    Femmy:

    Hoi Anneke,
    Ontzettend leuk om je een beetje te kunnen volgen.ben je inmiddels al wat gewend daar?
    Jammer dat de leidsters niet meer gemotiveerd zijn met de kinderen.
    Des te beter dat jullie er zijn om te laten zien dat het ook anders kan..
    Heb je al speelgoed gekocht of iets anders?
    Mijn vakantie zit er, vanaf maandag weer op lekker bijgekomen.
    Alle goeds en ben benieuwd naar je volgende verslag. Komen er ook foto's? lijkt mij leuk.

    Lieve groet, Fem.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Anneke

Ik ga weer terug naar Afrika! Dit keer voor 4 weken. Ik ga weer in hetzelfde weeshuis werken.

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 117
Totaal aantal bezoekers 21279

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 03 November 2012

Deel 2 Zuid-Afrika

Landen bezocht: