weer even afleiding - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Anneke Eerkes - WaarBenJij.nu weer even afleiding - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Anneke Eerkes - WaarBenJij.nu

weer even afleiding

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

01 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

hallo allemaal, weer hartelijk bedankt voor de lieve reacties ! Dat ontroerd me elke keer weer : het feit dat er zo meegeleefd wordt !! Maar "prijs me" niet teveel, anders blijf ik niet in m'n schoenen staan.......
We zitten momenteel net weer in het backpackers hotel in Joburg, weer even bijkomen van alle emoties en de zinnen verzetten! De kinderen hadden deze week vakantie en dat was goed te merken. Er waren nu 11 kinderen extra om de hele dag te amuseren (van 7-8 jaar ) en dat viel me erg tegen. Er zijn zo'n 6 jongens bij die bijna constant ons proberen uit te dagen, de andere kinderen lopen te treiteren en werkelijk nergens naar luisteren. De leiding negeert dat pestgedrag gewoon ( of is weer eens afwezig) en ik voel me dan toch echt geroepen om te gaan "opvoeden". Maar die pestkoppen kijken je dan aan met de bekende blik "heb je die bleekscheet weer" en gaan dus gewoon door.En na een poosje krijg ik dan echt de neiging om een stevige (corrigerende) tik te geven!!!! Daarom ben ik deze week al eens boos en verdrietig weggelopen naar ons huisje, koffie gezet en het grasveld toen maar eens gaan opruimen (afval, glasscherven, kleding, schoenen,speelgoed en wat niet al). En dan denk ik echt "wat doe ik hier en wat voor zin heeft dit?.Gelukkig kan ik m'n frustaties delen met de andere (leuke) meiden en dat scheelt erg veel: dan janken we even, knuffelen elkaar en dan gaan we er weer voor! En als je dan terugloopt naar de kinderen en er komt zo'n ukkie vol snottebellen, zand en wat dan ook met open armen naar je toe rennen voor een dikke knuffel of kus dan ben ik weer verkocht en geniet ik weer volop !!!! En volgende week gaan de groten weer naar school, Yes- tot half 4 genieten met de kleintjes !! Ook het regime van dit tehuis laat te wensen over en geeft ergernis, vooral de geldzaken: we hebben een behoorlijk bedrag moeten betalen voor kost en inwoning maar nu moeten we bedelen om dat geld terug te krijgen om boodschappen te doen. We moeten het geld voor onze boodschappen eerst "voorschieten" en dan tig x vragen om het terug te krijgen--- en dat voelt stom, zo betalen we ons eten dus 2x. African way??? Ik blijf me erover verbazen.....
We hebben er deze week 1 vrijwilligster bijgekregen. Zij zat op een ander project maar is daar vol frustaties weggegaan (zat daar alleen) en hoopt nu bij ons een leukere tijd te hebben--- ze kan in ieder geval erover praten nu, wij doen wel mee!! Maar buiten deze negatieve verhalen voelt het nog steeds goed om hier te zijn en heb ik er nog geen spijt van!! Maar dit weekend in de bewoonde wereld heb ik wel echt nodig om me goed te voelen. Internetten, lekker douchen(onze douche werkt niet altijd), inkopen doen (teveel keuze in mooie Afrikaanse dingen), enz. want ik blijf natuurlijk een " verwende Hollander". Ook gaan we dit weekend naar "het Apartheidsmuseum" en dat lijkt me erg interessant! Genoeg leuks om te doen en dan maandag weer terug bij "m'n lievertjes".
Hopenlijk krijg ik binnenkort hulp om wat foto's op de site te zetten.....en zoniet, dan kom je eind dit jaar maar langs om ze te zien en moet je het nu met de verhalen doen!
Tot de volgend week. Het ga jullie goed....
Lieve groetjes, Anneke.

  • 01 Oktober 2010 - 16:55

    Jeanet V:

    Hee Anneke,

    Geweldig hoe je het allemaal beschrijft:)

    Wens je nog heel veel leuke dagen @ South Africa.

    Groetjes Jeanet

  • 01 Oktober 2010 - 17:01

    Heleen:

    Hoi Anneke,

    Heel mooi (weer) om te lezen, nog veel leuks en goeds toegewenst in Afrika! :D

    Groetjes Heleen.

  • 01 Oktober 2010 - 17:49

    Annemargreet:

    Hoi Anneke

    Ik zou geloof ik de zelfde neiging hebben om de kids een seen tik te verkopen,jammer dat de leiding dan niet ingrijpt.Maar het is weer leuk omn weer wat van je te horen.In meppel gaat het ook allemaal wel weer een beetje naar de herfst toe,je zult het daar wel lekker hebben met het weer.
    Meid hou goede moed en tot de volgende keer.

    Gr Annemargreet

  • 01 Oktober 2010 - 17:55

    Marleen:

    He lieve mammie!

    Ik heb je nog niet terug gemaild, omdat ik dacht dat je pas morgen op internet kon. Ik mail je vanavond (zit nu in de trein) en dan hoop ik dat je 'm nog leeat dit weekend! .

    Geniet in ieder geval van je weekend, mam! Even bijkomen!

    Dikke kus!!!

  • 02 Oktober 2010 - 11:15

    Hennie Westerhuis:

    Hoi Anneke,

    Ik kwam Marja vd Krieke tegen, hoorde dat jij In Afrika in een Kindertehuis aan het werk bent, heel leuk om je verhalen te lezen.
    Wat hebben wij het dan goed voor elkaar.Ik werk nu bij de kinderopvang met 2 leidsters op 12 kinderen(een uurtje mag je 13 hebben)
    Er heerst orde en netheid, de kinderen mogen spelen (ook buiten),krijgen hun natje en droogje,verjaardagen worden gevierd.
    Wat leuk dat je ook wat van het land ziet.
    Het is hier zomber weer, morgen wordt het nog 20 graden, dus een mooie zondag.
    Er is een regeerakkoord met Maxim Verhagen en Mark Rutten , de PVV met Wilders is gedoogd.
    Kijk eens op www.noorderbouw.hyves.nl dan zie je hoe de niewe Schiphorst eruit gaat zien.
    groetjes Hennie,veel succes met je bijzonder kindertjes!

  • 02 Oktober 2010 - 21:49

    Suus:

    Lieve mam,

    Leuk om weer een verhaal van je te lezen.En blij te horen dat je het nog steeds naar je zin hebt ondanks de (soms) negatieve ervaringen.
    Het zijn de kleine dingen die het doen ;-) Dus richt je maar op de " kleine boefjes " met hun aanstekelijke snoetjes!!!
    Wat een raar verhaal van dat geld, dat geld heb je toch al betaald bij de reissom?? Hoezo moet je dat nu weer terug vragen? Ze kunnen je heel gemakkelijk geld aftroggelen he dat heb ik je al verteld, dus wees alert!
    Wat leuk dat je naar het apartheidsmuseum bent geweest, dat was vast interessant en schokkend natuurlijk.
    Heb je nog meer leuke "uitjes" in het verschiet?

    Hier is alles goed, ben inmiddels weer druk aan het werk. Mijn huisje is erg mooi geworden al zeg ik het zelf..haha.

    Ook fijn by the way dat je goed met die andere meiden overweg kan en dus jullie frustraties (& natuurlijke ook de leuke dingen) kunnen delen.

    Veel plezier nog & vooral genieten!!!

    Dikke kus


  • 03 Oktober 2010 - 19:34

    Marion:

    He lieve schoonzus
    Tjee ik kan me indenken dat je zo af en toe in tranen bent.Het is allemaal ook heel anders dan in ons kikkerlandje he.
    Maar denk eraan als je een steen in het water gooit veranderd de loop. En misschien brengt dat geknuffel van jou wel een golf van liefde teweeg.De wereld voor die kleintjes is al mooier geworden sinds jij daar bent. Meid ik ben trots op je dikke kus van mij.

  • 03 Oktober 2010 - 19:37

    Marion:

    He lieve schoonzus
    Tjee ik kan me indenken dat je zo af en toe in tranen bent.Het is allemaal ook heel anders dan in ons kikkerlandje he.
    Maar denk eraan als je een steen in het water gooit veranderd de loop. En misschien brengt dat geknuffel van jou wel een golf van liefde teweeg.De wereld voor die kleintjes is al mooier geworden sinds jij daar bent. Meid ik ben trots op je dikke kus van mij.

  • 04 Oktober 2010 - 08:26

    Jennie :

    Dag lieve Anneke,
    Ik heb je bericht weer gelezen en begrijp dat het best zwaar is. Maar blijf wel positief tegenover de kleine kinderen, want die hebben het nodig. Het is hier nog steeds goed weer. Wij blijven je reisverslagen volgen.
    Heel veel sterkte gewenst en denk aan de kleintjes.
    Met groeten van Jennie

  • 05 Oktober 2010 - 12:14

    Marja:

    Beste Anneke,

    Wat is dat toch met die leiding:Hebben die dan geen baas-boven-baas of zijn ze dat zelf!!!!
    Fijn dat je tussendoor nog wat van het land kan bekijken,en dat je er elk weekend even tussen uit kunt om tot je zelf te komen.Meid zet'm op;je moet maar zo denken door de positieve aandacht die ze van jullie krijgen;hebben ze weer een fijne dag te pakken.
    Hier in de oosterboer is het wat onrustig .Afgelopen zaterdag is er om 3.30 uur een meisje van 16 jaar verkracht in het ringpark.Het lijkt nogal een mysterieuse zaak:daar ze met helicopters over het ringpark vlogen en er zelfs landelijk bekendheid is aangegeven.Verder weten we nog niets.
    Veel sterkte met alles wat je doet;en probeer vooral van de mooie momenten te genieten

  • 06 Oktober 2010 - 15:44

    Nadine:

    Zet 'm op!!

  • 06 Oktober 2010 - 19:44

    Harm En Jeanet:

    Lieve Anneke,

    We vinden het fijn om je ervaringen te lezen, zo blijven toch op de hoogte van je wel en wee. Via Cor horen we wel dat het je niet altijd meevalt. Het is ook best een lange tijd. Zouden Hannah en Tarah ook in zoiets terecht zijn gekomen als wij ze niet hadden geadopteerd? We weten het niet, maar we hopen dat de toekomst er hier misschien wat positiever uitziet dan daar. We wensen je alle liefs toe.

  • 07 Oktober 2010 - 18:33

    Hilly Henderiks:

    hallo anneke, ik hoorde op het werk reggersoord afd2 dat je op reis bent en dat je via pc te volgen bent.
    wat goed van je dat je dit doet en durft, ik wens je het allerbeste groeten hilly

  • 08 Oktober 2010 - 17:40

    Lucas En Jaco:

    Beste Anneke,

    Dachten eigenlijk dat je voor een vankantie weg was maar via Cor hebben we gehoord dat in Zuid- Afrika aan het werk bent in een weeshuis.......
    Wij hebben genoten van je verhalen, zo wordt een mens toch weer met de neus op de feiten gedrukt dat we het in ons eigen landje nog niet zo slecht hebben.
    Anneke je bent een supergoed mens, we hebben veel respect voor je dat je deze stap hebt ondernomen.

    We blijven je volgen via deze weg en we wensen je heel veel succes!

    Dag Anneke en de groetjes van Lucas en Jaco

  • 08 Oktober 2010 - 19:59

    Lieve Anneke:

    Wat beleef je daar wat zeg. Niet alles is even leuk dus. Vorige week heb ik je lieve Cor (mijn broer)nog gezien. Het gaat goed met hem. Nog veel werk plezier daar. Geef de knuffels ook een knuffel van mij.
    Liefs Rika.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Anneke

Ik ga weer terug naar Afrika! Dit keer voor 4 weken. Ik ga weer in hetzelfde weeshuis werken.

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 21287

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 03 November 2012

Deel 2 Zuid-Afrika

Landen bezocht: