op de helft - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Anneke Eerkes - WaarBenJij.nu op de helft - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Anneke Eerkes - WaarBenJij.nu

op de helft

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

09 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal, weer een berichtje vanuit het warme Zuid Afrika. Wat weer betreft heb ik niet het idee dat het nu Oktober is.... eerlijk gezegd verlang ik naar de kou, de wind en de regen !!! Het is hier alle dagen boven de 30 graden en we hebben nog maar 1x wat regen gehad. 't Is ook nooit goed....
De helft van de werktijd hier zit erop en hoewel ik mijn geliefden, familie, huis, werk en alles in nederland best erg mis heb ik (nog) geen heimwee en ben ik blij dat ik hier nog een poosje mag blijven !!! 4 Week hier werken is toch echt tekort: nu pas begin je de kinderen wat te kennen, je went aan de andere gewoontes (af en toe toch echt NIET!!!, grrr, grr) en je ziet nu soms kleine veranderingen optreden. Deze week bijv. lukte het sommige kinderen een kleurplaat redelijk goed in te kleuren. De potloden vlogen niet direct door de lucht en ze konden zo'n 15 min. blijven zitten----jaja. Dan prijzen we hen volop en krijgen ze een "high five" of een knuffel. En zelfs de leiding denkt er nu zelf om om water te geven na het eten en tussendoor. En nu maar hopen dat de komende weken ook wat gaan opleveren. De kids zijn meestal superleuk en als ze vervelend zijn gaat de aandacht naar de leuksten van het stel!
Ons bezoek aan het Apartheidsmuseum was erg interessant, vooral de aparte Nelson Mandela tentoonstelling vond ik SUPER !! Maar op de geschiedenis van de Nederlanders en (later) de Engelsen hoef je echt niet trots te zijn, "onze voorouders" hebben er een aardige puinzooi van gemaakt. Nog een wonder dat wij blanken nu niet worden weggekeken en dat iedereen zo ontzettend aardig tegen ons is !!!!!
Zondags hebben we inkopen gedaan voor de kinderen en van het sponsorgeld wat ik meekreeg (vooral mw. Hennie Boers bedankt voor het inzamelen!!)heb ik erg veel DUPLO gekocht, dozen vol!!! Duplo, omdat ik dat erg leerzaam speelgoed vind waar groot en klein mee kunnen spelen en omdat het aardig stevig is en vast een poosje meekan hier !! Nu de kinderen nog leren het op te ruimen en er normaal mee om te gaan!!! (= volgende missie) . Ze hebben het nog niet gekregen want we zijn nog bezig met het opruimen/weggooien van al het oude speelgoed/ rotzooi dus!! Maar ik hoop dat ze er de komende week mee kunnen spelen----jullie horen ervan!
Toen we thuiskwamen van Joburg bleek dat we er 3 kinderen bij hadden gekregen: een meisje van ong.5, een jongetje van ong.3 en een baby van zo'n 6 maanden -achtergelaten op straat !! Welkom in het echte leven....
Als je dat trio ziet breekt je hart en ook denk je aan de moeder: hoe wanhopig zal ze geweest zijn om dit te doen??
De baby was er niet goed aan toe en dinsdagmiddag kwam er ineens een ambulance het terrein oprijden en moest de baby mee naar het ziekenhuis. En omdat ik "nurse" ben mocht ik mee en dat was natuurlijk niet aan dovemansoren gezegd!! Gauw omkleden en samen met een medewerkster van de wasserij mee in de ambulance. Erg gedateerd (niet zoals die van jou, Johan!)
Maar ja, we kwamen ermee in het ziekenhuis.Ik had de baby op schoot en ze was erg suf en apatisch zodat ik gelijk aan uitdroging dacht. Ze had al een paar dagen diarree en ze braakte... De leiding wou haar 's morgens nog dikke pap met bruine bonen geven en toen ik zei dat dat niet erg verstandig was keken ze me aan: "heb je die bleekscheet weer" . ....
In het ziekenhuis aangekomen moesten we behoorlijk lang wachten maar werden we geholpen door een leuke dokter die inderdaad 25% uitdroging constateerde. Ze kreeg ORS en knapte zienderogen wat op !! Met erg veel tips mochten we toch terug naar huis en waren we tegen 0.00 uur weer thuis. En nu heb ik dus een echte " zuster-taak" , ORS maken en zorgen voor de baby !!! En alhoewel het me erg spijt voor dat kleine hummeltje ben ik in m'n nopjes !! Het is zo'n lief, mooi poppie--- om mee te nemen!!! Ze weegt nog geen 5,5 kg. en is volgens de arts zo'n 7/8 maanden oud. Ook ondervoed dus. En nu maar hopen dat de toekomst (wat) rooskleurig wordt voor haar en de andere 2 en al de andere kinderen !!!
Je zou ze zoooo graag alles willen geven.......
Maar het kleine meisje knapt gelukkig wel op nu!!
En verder gaat alles goede hier, af en toe een dipje maar toch is het nog steeds goed om hier te zijn. Gisteren zijn er nog weer 3 Hollands meiden bijgekomen en die gaan wij nu "inwijden" in het Afrikaanse leven hier.
Iedereen het allerbeste toegewenst en tot de volgende keer. (Met hulp) staan er nu ook wat foto's op de site, kunnen jullie iets van m'n leven hier zien!
Lieve groetjes, Anneke.

  • 09 Oktober 2010 - 09:24

    Marleen:

    Lieve mam,
    Wat fijn dat er langzaam wat resultaten te zien zijn van jullie werk! Moet toch erg fijn zijn!
    Wat ontzettend erg van die kindertjes, dat ze zo achter gelaten worden ! Maar wat ontzettend goed van jou dat je het kindje er boven op hebt geholpen! ik ben trots op je!!!

    Ik heb de foto's gezien! Erg leuk om jou daar te zien, krijgen je verhalen ineens meer betekenis!

    Wat betreft het weer; niet zeuren! Ik wil dolgraag met je ruilen!

    Succes verder mam! Ik hoop dat het jullie lukt om nog meer dingen, hopelijk blijvend, te veranderen. Helemaal met de komst van de nieuwe meiden! Je doet het in ieder geval hartstikke goed! Supermama!!!!!!!

    Dikke kus en veel liefs!

    Oh, je mag dat babytje wel meenemen naar NL! En de rest trouwens ook! Zal zorgen dat er een leeg vliegtuig die kant op komt! ;)

  • 09 Oktober 2010 - 16:30

    Annelies,gerard VV:


    hoi Anneke,we genieten erg van je reisverslagen,en vinden het top wat je daar doet.Hier gaat alles gewoon z'n gangetje. We wachten nu op Gerben,want die zou nog even langs komen voor z'n grote avontuur a.s. maandag
    Zien jullie elkaar nog ergens of lukt dat niet??
    Verder gebeurt hier helemaal niets.... zaai
    Geniet van je kindjes,succes met alles wat daar voor hun kunt doen

    groetjes van de van velzels
    (ps. hebben daar ook gewoon
    een koopzondag?haha)

  • 11 Oktober 2010 - 06:57

    Marja:

    Hoi Anneke,

    Wat maak je veel mee.
    Wat hebben ze allemaal vreselijke lieve snoetjes.Fijn dat je toch nog de foto's hebt kunnen plaatsen.Nu hebik een beetje het idee"waar jij bent".Toch ook mooi om te horen dat de leiding dingen van jullie overneemt;zoals regelmatig de kinderen drinken te geven.Ga zo door en geniet van alles wat je meemaakt.Meid, wat een geweldige foto,s.Volgens onze Anouk kun je met die olifant wel de foto-award winnen.{Edwin Smulders kan hier nog wat van leren}Wat een armoede daar en dan zo tegenstrijdig die schitterende natuur!!Anneke ,ik wens je voor de komende week het allerbeste en geef al die lieve snoetjes een dikke knuffel van mij;vooral die met die duim in de mond.Ik wens je heel veel succes met de verzorging van de kleine baby,hopelijk knapt ze goed op.Ik "spreek"je nu nog vaker dan op het werk!
    Tot zaterdag op de site

    Groetjes,Marja

    P.S.Wat leuk dat je lego gekocht hebt;dat gaat nooit stuk;hebben ze heel lang wat aan.

  • 11 Oktober 2010 - 06:57

    Marja:

    Hoi Anneke,

    Wat maak je veel mee.
    Wat hebben ze allemaal vreselijke lieve snoetjes.Fijn dat je toch nog de foto's hebt kunnen plaatsen.Nu hebik een beetje het idee"waar jij bent".Toch ook mooi om te horen dat de leiding dingen van jullie overneemt;zoals regelmatig de kinderen drinken te geven.Ga zo door en geniet van alles wat je meemaakt.Meid, wat een geweldige foto,s.Volgens onze Anouk kun je met die olifant wel de foto-award winnen.{Edwin Smulders kan hier nog wat van leren}Wat een armoede daar en dan zo tegenstrijdig die schitterende natuur!!Anneke ,ik wens je voor de komende week het allerbeste en geef al die lieve snoetjes een dikke knuffel van mij;vooral die met die duim in de mond.Ik wens je heel veel succes met de verzorging van de kleine baby,hopelijk knapt ze goed op.Ik "spreek"je nu nog vaker dan op het werk!
    Tot zaterdag op de site

    Groetjes,Marja

    P.S.Wat leuk dat je lego gekocht hebt;dat gaat nooit stuk;hebben ze heel lang wat aan.

  • 11 Oktober 2010 - 07:00

    Marja:

    Sorry Anneke,per ongeluk 2keer op hetzelfde knopje gedrukt!!!

  • 11 Oktober 2010 - 14:39

    Zwaantje Bossen:

    Hoi Anneke,kijk uit naar je wekelijkse verslag.Wat schrijf je boeiend,zie het voor me hoe je daar werkt.
    Wij zijn nu 2 weken terug uit Zuid Afrika en wil zo wel weer terug,wat is het een land van tegenstellingen he?
    Heb genoten van je foto,s, heel herkenbaar,hebben ondermeer ook de panoramaroute gedaan, en zijn ook op safari geweest,Soweto bezocht,maar dit alles wel in behoorlijke luxe, en als je dan al die armoede ziet,is dat wel een beschamend gevoel af en toe.
    Het gaat jou en de kindertjes goed, en tot volgende week.
    Zwaantje.

  • 12 Oktober 2010 - 10:28

    Dick Buist:

    Hoi Anneke,
    Wat een boeiend en ontroerend verhaal. En wat zul jij dat missen als weer terug bent. Dat wordt zeker een roerend afscheid.
    Mooie foto's trouwens, geeft mooi weer in wat voor omgeving je zit.
    Ik ben erg benieuwd naar de verhalen als weer terug bent.

    Tot later, Dick

  • 12 Oktober 2010 - 11:24

    Dineke:

    wat geweldig dat je ons zo laat meeleven. het zijn misschien in jouw ogen maar druppeltjes die je geeft maar vele druppels vormen de zee! heel veel sterkte daar! je mag nog een poosje, fijn dat je daardoor toch ook wat resultaat kunt zien. lieve groet,dineke

  • 13 Oktober 2010 - 18:15

    Suus:

    Lieve mam,

    Wat een mooi verhaal weer & mooie foto's!!!!
    Wat het weer betreft..ik wil wel met je ruilen..haha. Lopen de afrikanen nog steeds in winterkleding??? ;-)

    Wat leuk dat je nu toch een beetje resultaat begint te zien...de aanhouder wint, voor hoelang weet ik niet maar het geeft vast een gevoel van waardering en voldoening toch??

    Dus je nursing 'skills' komen toch nog van pas. Als jij er niet was geweest was dat kindje vast overleden aan een aspiratie pneumonie...wat een verstand om zo'n kind in die toestand bruine bonen pap te geven.Het was allemaal goed bedoeld natuurlijk..dat snap ik ook wel.Maar gelukkig was jij er met je kritische blik. Toch wel speciaal dat je zo'n kindje dan ziet opknappen..well done mam!!! Je mag het kindje best mee naar huis nemen hoor..nu Hannah & Tarah er niet meer zijn, kunnen jullie wel weer wat 'kleur' in huis gebruiken ;-)

    Liefs en een dikke kus voor jou & alle afrikaantjes!!

  • 14 Oktober 2010 - 08:51

    Jennie:

    Lieve Anneke,

    Ik kan je wel vertellen dat hier de temperatuur al flink daalt, maar de zon toch ook nog schijnt. Maar geen 30 graden meer! We verlangen naar je terugkomst. En verder hopen we maar dat het wat beter gaat met de kids.

    Mooie foto's we hebben ervan genoten, het was dus wel de moeite waard.
    Bedankt.

    Groetjes van Jennie en tot de volgende keer maar weer!

  • 18 Oktober 2010 - 16:04

    Fpereboom@gmail.com:

    LEUK dat je duplo hebt kunnen kopen.Zoals je al schreef sterk,educatief en gewoon leuk om mee te spelen..
    Wat zul je je hechten aan de kinderen vooral zo'n hulpeloze baby die door de moeder is achtergelaten,(en niet te vergeten de andere twee )
    Vind wel dat jullie goede dingen aan de leidsters leren. Alleen al ze bewust maken van het feit dat de kinderen goed moeten drinken.. Keep up the good work!!
    Lieve groet, Fem.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Anneke

Ik ga weer terug naar Afrika! Dit keer voor 4 weken. Ik ga weer in hetzelfde weeshuis werken.

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 21295

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 03 November 2012

Deel 2 Zuid-Afrika

Landen bezocht: