nog maar 3,5 dag.......... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Anneke Eerkes - WaarBenJij.nu nog maar 3,5 dag.......... - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Anneke Eerkes - WaarBenJij.nu

nog maar 3,5 dag..........

Door: Anneke

Blijf op de hoogte en volg Anneke

01 November 2010 | Zuid-Afrika, Pretoria

Hallo allemaal, wat toch heerlijk om al de reacties te lezen--bedankt daarvoor!
Het gaat prima hier, ben aleen de hitte wel erg zat (luxe probleem??) en verlang hevig naar het weer dat bij November hoort !! Gisteren in een winkelcentrum in Joburg zagen we allemaal kerstbomen staan---dat past toch helemaal niet in deze hitte?
De laatste werkdagen zijn aangebroken, aan de ene kant goed maar als ik aan afscheidnemen denk......vreselijk! Zal ik ooit zien hoe het met "m'n lievertjes" gaat? Zullen ze een mooie toekomst krijgen hier?
De vorige week is goed verlopen, geen politieauto gezien en er waren maar een paar kleine incidenten. Een keer ben ik zowat ontploft maar dat is alweer vergeten (bijna): Moses- het jongetje wat door z'n (jonge) moeder mishandeld wordt- stond al een poosje naakt in de doucheruimte om net als de andere kinderen te worden gebaad/gedouched.De 3 "juffen" hebben elk een groep kinderen om te baden en Moses en z'n zusje worden door de moeder gedaan(of geslagen, net hoe de pet staat). Maar de moeder was afwezig die dag dus moesten de juffen de 2 kinderen erbij doen en dat was net teveel van het goede. 1 Juf was zo aardig om Maria te doen maar Moses bleef maar staan in z'n nakie....., ik moest even wat wegbrengen en toen ik terug kwam waren alle juffen gevlogen, de rotzooi opgeruimd en Moses stond ,intens zielig snikkend, zich weer aan te kleden! En toen werd ik toch WOEST, ben naar de juffen gegaan en heb ze gezegd dat ze asociaal bezig waren en heb een badje meegenomen en een handdoek enz. en ben terug gegaan naar Moses. Gezegd dat ie zich weer kon uitkleden, een badje gevuld met lekker warm water en een soppie en heb het kind er ingezet. En omdat ik zoooooooo boos was heb ik 'm minstens een kwartier laten zitten en spelen terwijl we samen gezellig zongen en keuvelden---een gouden moment!!! Normaal gesproken worden ze in bad gezet, gauw een washand eroverheen en hup eruit en afdrogen maar nu kon hij er rustig van genieten en dat deed ie dan ook volop (en ik ook) !! De juffen zagen het wel maar komen er later echt niet op terug. De mentaliteit hier blijft me verbazen (en ergeren )!
Maar het is verder erg fijn om met de kinderen te spelen en te knuffelen! Kleine Busi groeit als kool en begint volop te brabbelen, een heerlijk kind!! Nog ruim 3 dagen van genieten dus !!!! Donderdag houden we de hele dag een afscheidsfeest, voor de kleintjes, de groten en het personeel apart.
Ik heb al een paar keer aan wat kinderen proberen uit te leggen---als er een vliegtuig over komt vliegen--- dat ik/wij daar binnenkort inzitten en dat we dan heel ver weg gaan, naar huis. Dan kijken ze je aan met een paar treurige, donkerbruine oogjes en eentje zei: you must stay here, do you come back?. Het zel moeilijk worden vrijdagmorgen......
Afgelopen weekend waren we met z'n 4en in Joburg , uitgenodigd door een Nederlands echtpaar (vrienden van kennissen van familie van Simone -een van ons 4en) wat hier al 12 jaar woont. Van vrijdagavond tot zondagavond waren we bij hen te gast---supergastvrij dus!!!!--- en ze namen ons mee naar een natuurpark en lieten ons mooie dingen van Joburg zien. Een SUPERLEUK weekend bij wildvreemde mensen, maar het voelde als THUIS-----vooral als je tijdens het afwassen met elkaar de liedjes van Daniel Lohues van Skik in het Drents meezingt---SUPER!!!!
En zo komt er dan een einde aan het Afrika avontuur..... maar ik kom terug, dat moet gewoon! Het voelt echt erg goed om hier te zijn !! Zit ik alleen in een taxibusje met 17 Afrikanen--dan val ik toch echt wel op---maar het voelt niet anders dan in Meppel, alsof het zo hoort.....
Ik ga nu terug naar de kinderen want ik wil niks meer missen. Voordat ik uit Afrika vertrek meld ik me weer.
Iedereen het allerbeste toegewenst en tot gauw ziens!!!
Lieve groetjes, Anneke/ Busi.

  • 01 November 2010 - 13:06

    Henny:

    Hallo Anneke,

    Ik ben nu al weer 1 en half week thuis van mijn vakantie Z'Afrika.
    Ik heb ook veel grote verschillen gezien en veel armoe maar zoals jij het intens meemaakt zag en beleefde ik niet.
    Wel heb ik gezien hoe prachtig het land is en hoe vriendelijk de mensen ook zijn. echt byzonder, hoe gast vrij ze inderdaad zijn.
    geniet nog maar van die laatste week en we zullen zeker weer bijpraten.

    hartelijke groeten Henny

  • 01 November 2010 - 14:38

    Annemargreet:

    Hoi Anneke

    Het lijkt als of je al een hele tijd weg bent en nu schrijf je dat je vrijdag al weer terug komt naar nederland.
    Waar blijft toch de tijd,geniet nog maar mooi even van je warme weer.Hier is het al weer koud nat en guur.
    Meid nog veel plezier de laatste dagen en tot gauw.

    Gr Annemargreet

  • 01 November 2010 - 14:58

    Marleen:

    Goed zo, mam! Pak ze aan! Leer die bitches maar eens hoe het hoort! ;)

    Kan me voorstellen dat je je inderdaad ergert aan de mentaliteit daar. En wat zielig om zo'n humpie daar alleen te laten staan!
    Van mij mag je ze nog steeds allemaal meenemen hier naar toe!!!

    Lieve mam, geniet nog even van de laatste daagjes! Je avontuur zit er nu echt bijna op! Geniet nog even van de lieve popjes, en van het feit dat je je daar zo thuis voelt!
    Zondag ben je weer hier 'thuis'!

    Ik zie je zondag!!!!

    Dikke kus en liefs Marleen

  • 01 November 2010 - 17:44

    Femmy:

    Hoi Anneke,
    Wat een dubbel gevoel zul je hebben naarmate je laatste dag daar nadert..
    Zo jammer voor de kinderen dat de mentaliteit van de leiding is zoals die is. Jij hebt ze in elk geval laten zien dat het ook anders kan.Hopen dat er wat van blijft hangen. Jij hebt, wat ik zo lees, meer dan je best gedaan (had niet anders verwacht ). Alle sterkte bij het afscheid !
    Tot ziens in Holland.
    Lieve groet, Fem.

  • 01 November 2010 - 18:56

    Jeanet:

    Hee Anneke,

    wat toch weer mooi om iets van jou te horen!;)

    Heb vandaag je geliefde nog gesproken,
    die kwam op het werk
    om je rooster op te halen.
    wat lief, toch?:D

    tot snell
    liefs Jeanet

  • 01 November 2010 - 21:06

    Hennie Westerhuis:

    Hoi Anneke,

    Respekt voor jouw,kan me goed voorstellen dat je het daar naar de zin hebt,zoveel ellende,zoveel liefde die je geeft en...terug krijgt.
    Voor de laatste dagen ..geniet!
    Wens je een goede vlucht en thuiskomst!

    groetjes Hennie.

  • 02 November 2010 - 08:00

    Zwaantje:

    Hallo Anneke.
    Keek al weer uit naar je verhaal,moet straks af kicken omdat er geen verhalen van jou meer zijn. Hoop een keer bij te praten.
    heb nog een paar mooie dagen ,knuffel de kinderen nog maar eens extra en wens je een baaie goede terugvlucht.
    groet Zwaantje.

  • 02 November 2010 - 10:58

    Harm En Jeanet:

    Hoi Anneke,

    Het is even geleden dat we op je berichtjes hebben gereageerd. We vinden het wel heel indrukwekkend om te lezen allemaal. Je moet afscheid nemen en tegelijkertijd hoop je dat je werk een beetje wordt opgepakt daar. Je zou ze wel allemaal (nou ja allemaal) willen meenemen naar huis. We hopen dat je een goede terugreis hebt en tot gauw.
    Veel liefs van Harm, Jeanet, Hannah en Tarah

  • 02 November 2010 - 11:18

    Johanna:

    He lieve zus,

    was er al bang voor dat je weer zou willen(haha)!
    geniet er nog ff van meid en ik hoop je gauw weer te zien
    kus, Jootje

  • 02 November 2010 - 16:36

    ANJA:

    Wat een avontuur alles met elkaar, An. Je zult er later nog veel aan hebben in je gedachten.Het komt nu dichterbij, de reis terug. liefs Geale en mij.

  • 03 November 2010 - 20:34

    Liefs Van Rika:

    Lieve Anneke,
    Wat een geweldig goed werk heb je daar gedaan. Wat een knuffels als je de foto"s bekijkt. Het zal erg moeilijk voor je zijn om de kinderen achter te laten. Ze zijn een beetje van je zelf geworden. Ik wens je een hele goede vlucht en welkom in een regenachtig thuisland.

  • 03 November 2010 - 21:49

    Ruben Meijer:

    Hallo Busi! :)

    Wederom weer een mooi verhaal. Fantastisch te zien dat je zo opkomt voor die kleintjes. Ik geloof dat je je steentje hebt bijgedragen aan een fijne tijd voor die kinderen. Ook al bereikt het niet geheel afrika elke steen is er een.

    Geniet er nog even van en tot in Nederland!

    Fijne terugreis alvast!

    Groeten van Ruben

  • 03 November 2010 - 22:35

    Marja:

    Hallo Busi

    Wat een mentaliteit;dat zal nooit wennen.Maar ik heb veel respect voor jouw ;hoe jij hebt laten zien hoe het anders kan.Fijn dat je een leuk weekend gehad hebt bij die"gezellige voor jouw onbekende mensen"".Ook fijn dat ze jouw het drents {als groninger) weer bij gespijkerd hebben!.Nog even en dan ku de fietse weer uut de schure pakken!Meid, ik wens je heel veel sterkte met het afscheid nemen van al je lieve knuffelkids.Verder wens ik je een fijne en voorspoedige reis naar huis.Je bent een kanjer!

    Groejes,Marja

  • 04 November 2010 - 10:10

    Frank Van Velzel:

    Anneke!

    Wat een (laatste) verhaal weer... Het bloed onder de nagels... Zelf hier in het regenachtige Nl! Afrikanen... soms...

    Koffers al ingepakt? Geen kindertjes "per ongelijk" tussen je kleding gestopt?

    Geniet nog even een goede reis!

  • 04 November 2010 - 10:22

    Jannie:

    lieve Anneke

    Sterkte met het afscheid nemen van de kindertjes, waar je in korte tijd zo veel mee hebt beleeft!
    En we wensen je een goede vlucht en tot ziens in ons iets koudere kikkerlandje!
    groetjes van mij en Piet

  • 04 November 2010 - 10:26

    Jennie:

    Een prettige reis en behouden thuiskomst toegewenst. Het is hier lang niet warm, dus dat treft voor de november stemming!

    Hopelijk heb je niet teveel verdriet na het verlaten van het kamp en kunnen de kinderen terugzien op die mooie tijd met die bleekscheet.

    Groet van Jennie en tot gauw! Daaaaaaaag!

  • 04 November 2010 - 19:07

    Geert En Lien:

    hai anneke je laatste brief gelezen geweldig!wat een ervaring

  • 04 November 2010 - 19:15

    Geert En Lien:

    hai anneke we hebben je laatste bericht gelezen geweldig!dit had je niet willen missen wat krijg je een band met de kindjes in zo"n korte tijd het afscheid zal je daarom ook zwaar vallen maar een welkom thuis naar huis en een goede vlucht toegewenst groetjes van ons.

  • 04 November 2010 - 22:45

    Suus:

    Lieve mam,

    Als je dit leest heb je al afscheid genomen van al die lieve kindjes...zal nie makkelijk geweest zijn. Dus kom nu maar lekker naar huis!!
    Wij staan je zondagmorgen op te wachten op schiphol!
    Goede terugreis en tot gauw!!
    By the way: ik ga met je mee terug naar Zuid Afrika ;-)

    Dikke kus Suus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Pretoria

Anneke

Ik ga weer terug naar Afrika! Dit keer voor 4 weken. Ik ga weer in hetzelfde weeshuis werken.

Actief sinds 15 Aug. 2010
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 21291

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2012 - 03 November 2012

Deel 2 Zuid-Afrika

Landen bezocht: